تاریخچه فعالیت گروه مهندسی  علوم و صنایع غذایی:

  یکی از رشته های تحصیلی فعال و مورد علاقه دانشجویان، رشته تحصیلی علوم و مهندسی صنایع غذایی است و از بدو تاسیس گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی (1387) تا کنون، تعداد زیادی کارشناس، کارشناس ارشد و متخصص صنایع غذایی فارغ التحصیل شده اند که بسیاری از آنان در سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی، شرکت ها و واحد های تولیدی و صنایع غذایی بزرگ کشور و استان (مجتمع تولیدی صنایع غذایی مینوی خرمدره، شرکت پگاه زنجان، شرکت صنایع غذایی اویلا، شرکت صنایع لبنی دنیز، شرکت صنایع غذایی پاکبان، معاونت غذا و دارو، آزمایشگاه های تخصصی همکار سازمان ملی استاندارد ایران و غیره) به عنوان کارشناس، مدیر تولید، مدیر کنترل کیفیت، مسئول فنی و مدیر عامل شرکت واحد تولیدی مشغول به خدمت و فعالیت می باشند.

اهداف  برنامه آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی صنایع غذایی:

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف و افزایش نیاز به محصولات و فرآورده های غذایی متنوع، تعداد کارخانه ها و یا واحد های تولیدی جدید صنایع غذایی رو به افزایش است. به کارگیری تکنولوژی های نوین و مدرن در صنایع تولید محصولات و فرآورده های غذایی بسیار حائز اهمیت و رو به گسترش می باشد. ایمنی و امنیت غذایی از مهمترین اهرم های استراتژی ملی برای استقلال و خود کفایی کشور عزیزمان است. استفاده بهینه از مواد غذایی، کاهش ضایعات، مدیریت صحیح بر منابع، استفاده از علوم و فنون روز به منظور حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری مواد غذایی نیازمند به کارگیری نیروی متخصص و کارآزموده می باشد. نیل به این اهداف مهم  با در اختیار داشتن نیروی انسانی ماهرکه توانایی خود را در محیط آموزش و علمی مناسب کسب نموده اند، میسر خواهد بود. تولید، عرضه و صادرات محصولات غذایی سالم، ایمن و دارای کیفیت مطلوب نیازمند عملیات تخصصی و اقدامات مختلفی در شرکت ها و واحد های تولیدی صنایع غذایی از قبیل انتخاب صحیح ماشین آلات و طراحی خطوط تولید، به کارگیری روش های نوین و بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، بهینه سازی و حفظ ارزش غذایی محصولات، نظارت و کنترل کیفی مواد اولیه و محصولات غذایی تولیدی، مشاوره، نظارت و پیاده سازی معیارها و استاندارد هایINSO،HACCP ،GMP ،ISO  و غیره در مدیریت، تولید و عرضه محصولات غذایی، امکان استفاده از بسته بندی نوین و پیشرفته محصولات تولیدی و غیره می باشد . مهندسین صنایع غذایی در دستیابی به اهداف فوق نقش مهم و موثری را برعهده دارند. دانشجویان رشته تحصیلی مهندسی صنایع غذایی در طی دوره آموزشی و تخصصی مقطع کارشناسی، اطلاعات جامعی را در ارتباط با مفاهیم و اصول روشهای مختلف نگهداری مواد غذایی، طراحی کارخانجات مواد غذایی، اصول مهندسی، تکنولوژی تولید فرآورده های مختلف غذایی ( صنایع شیر و فرآورده های آن، صنایع گوشت و شیلات، غلات و فرآورده های آن، شیرینی و شکلات، صنایع تولید روغن خوراکی ، صنایع قند، کنسرو سازی و غیره)، بسته بندی و کنترل کیفیت مواد غذایی و غیره کسب  می نمایند و پس از فراغت از تحصیل می توانند در سمت های مختلف مانند مدیر توسعه و تحقیقات ، کارشناس کنترل کیفیت، مسئول فنی، مدیر کارخانه، مدیر تولید، مدیر کنترل کیفیت ،کار شناس طراحی واحد های صنعتی و نیمه صنعتی مواد غذایی مشغول به کار شده یا به عنوان کارشناس با نهاد ها و سازمان های دولتی از جمله استاندارد و نظارت بر مواد غذایی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی همکاری نمایند.

آینده شغلی و بازار کار رشته تحصیلی مهندسی صنایع غذایی:

در حال حاضر بیش از 15 هزار کارگاه و کارخانه صنایع غذایی بیش از 85% نیاز مواد غذایی کشور را در داخل تأمین می کنند. این واحدهای تولیدی پیش از آغاز فعالیت خود، موظف هستند چهار پروانه تأسیس، بهره برداری، مسئول فنی و ساخت را از وزارت بهداشت دریافت کنند. در این میان برای دریافت پروانه مسئول فنی باید متخصص صنایع غذایی معرفی گردد تا پس از تأیید صلاحیت از سوی اداره کل نظارت بر مواد غذایی، پروانه مورد نیاز صادر شود. بر اساس قانون، مسئول فنی موظف است بر تمام مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع کالا نظارت داشته باشد. همچنین تمام واردات باید با نظر مسئول فنی و تأیید اداره کل نظارت انجام شود. از همین رو فارغ التحصیلان مهندسی صنایع غذایی بهترین گزینه برای پذیرش مسئول فنی در واحدهای تولید صنایع غذایی می باشند. از سوی دیگر کشور ایران با رشد جمعیت فزاینده ای روبرو است. جمعیتی که هر یک از افراد آن روزانه به 3000 کالری و 95 گرم مواد پروتئینی نیاز دارد. البته کشور عزیزمان به دلیل اقلیم چهار فصل و خاک مناسب می تواند به یاری متخصصین صنایع غذایی این نیاز را برآورده سازد و حتی به عنوان یک کشور استراتژیک صادر کننده مواد غذایی در جهان مطرح شود. در حال حاضر نیز سالانه میلیون ها دلار اقلام مختلف صنایع غذایی به خارج از کشور صادر می شود. در کشوری که باید نیاز به مواد غذایی را برای بیش از 80 میلیون جمعیت تأمین کرد، صنایع غذایی هیچ وقت در انزوا قرار نخواهد گرفت، بنابراین فارغ التحصیل مهندسی صنایع غذایی، اگر تخصص و آمادگی کار در کارخانه یا  واحد های تولید مواد غذایی را داشته باشد فرصت شغلی مناسبی را به دست خواهد آورد. در ضمن فارغ التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی می توانند با استفاده از سرمایه شخصی و یا دریافت تسهیلات بانکی مختص صنایع تبدیلی مواد غذایی، نسبت به راه اندازی و تاسیس کارخانه و یا واحد تولید مواد غذایی خصوصی اقدام نمایند. در این رابطه برخی از فارغ التحصیلان گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی این واحد دانشگاهی نسبت به راه اندازی و تاسیس کارخانجات و واحد های تولیدی صنایع غذایی در سطح استان اقدام نموده و موفق نیز بوده اند.

از وظایف کارشناس و مهندسین صنایع غذایی می توان به موارد مختلفی از قیبل: ارائه و کنترل اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات، بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی، یافتن راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی، آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی، تعیین فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید، اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقدچربی و کم کالری، انجام آزمایشات تخصصی لازم و تولید نمونه محصولات متنوع غذایی،  کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی ، طراحی فرآیند های تولید محصولات غذایی به صورت انبوه، طراحی دستگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی اشاره نمود.

 

 

اعضای هیات علمی گروه   تخصصی علوم و مهندسی صنایع غذایی   :

  • دکتر مرتضی عادلی میلانی( دکتری تخصصی علوم و مهندسی صنایع غذایی) :

- عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، دارای سوابق و فعالیت اجرایی در واحد های تولیدی و کارخانجات مواد غذایی، دانشگاه، عضو کمیته فنی و دبیر تدوین چندین استاندارد ملی ایران.

- حائز رتبه 2 کشوری در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی در کنکور سال 1379

-انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر و برگزیده واحد دانشگاهی در سال های 1389 و 1392.

- سابقه فعالیت در صنایع غذایی: از سال 1380 تا کنون

- زمینه تخصص و فعالیت: علوم و مهندسی صنایع غذایی، فیلم و پوشش های خوراکی زیست فعال، میکروبیولوژی مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی، کنترل کیفیت مواد غذایی، نانو امولسیون ها، بسته بندی مواد غذایی

  • دکتر پیمانه قاسمی افشار( دکتری تخصصی علوم و مهندسی صنایع غذایی) :

-  عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، دارای سوابق و فعالیت اجرایی در واحد های تولیدی و کارخانجات مواد غذایی، دانشگاه، عضو کمیته فنی و همکاری در تدوین چندین استاندارد ملی ایران.

- انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر و برگزیده واحد دانشگاهی در سال 1398 و 1400

-  سابقه فعالیت در صنایع غذایی: از سال 1383 تا کنون

- زمینه تخصص و فعالیت: علوم و مهندسی صنایع غذایی، تکنولوژی روغن های خوراکی، نگهداری مواد غذایی، کنترل کیفیت مواد غذایی، اسانس های روغنی، تکنولوژی شیر و فرآورده های لبنی ، پوشش های زیست فعال، بسته بندی مواد غذایی(