امروزه بکارگیری تکنولوژی های نوین و مدرن در صنایع تولید محصولات و فرآورده های غذایی بسیار حائز اهمیت بوده و رو به گسترش می باشد و با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف و افزایش نیاز به محصولات و فرآورده های غذایی متنوع، تعداد کارخانه ها و یا واحد های تولیدی جدید صنایع غذایی  نیز رو به افزایش است. ایمنی و امنیت غذایی جزء مهمترین اهرم های استراتژی ملی برای استقلال و خود کفایی کشور عزیز مان می باشد. استفاده بهینه از مواد غذایی و کاهش ضایعات آنها و مدیریت صحیح بر منابع و نیز استفاده از علوم و فنون روز به منظور حفظ کیفیت و افزایش عمر نگهداری مواد غذایی نیازمند بکارگیری نیروی متخصص و کارآزموده می باشد. نیل به این اهداف مهم به جزء در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص که توانایی خود را در محیط آموزش و علمی مناسب کسب نموده، میسر نخواهد بود. بنابراین ضروری است نیروهای انسانی متخصص تربیت شوند که در امور مربوط به مدیریت،برنامه ریزی ،نظارت ،آموزش و تحقیق در امور فوق و مرتبط با صنعت غذا خدمت نمایند.

 تولید،عرضه و صادرات محصولات غذایی سالم، ایمن و  دارای کیفیت مطلوب نیازمند عملیات تخصصی و اقدامات مختلفی در شرکت ها و واحد های تولیدی صنایع غذایی از قبیل انتخاب صحیح ماشین آلات و طراحی خطوط تولید، بکارگیری روش های نوین و بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، بهینه سازی و حفظ ارزش غذایی محصولات، نظارت و کنترل کیفی مواد اولیه و محصولات غذایی تولیدی، مشاوره، نظارت و پیاده سازی معیار ها و استاندارد هایINSOو  HACCP ،GMP، ISO و غیره در مدیریت، تولید و عرضه محصولات غذایی، امکان استفاده از بسته بندی نوین و پیشرفته محصولات تولیدی و غیره می باشد و نیرو های متخصصی و مهندسین صنایع غذایی در دستیابی به اهداف فوق دارای نقش مهم و موثری می باشند.  فارغ التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی در طی دوره آموزشی و تخصصی مقطع کارشناسی، مفاهیم و اصول مرتبط با روش های مختلف نگهداری، طراحی کارخانجات مواد غذایی، اصول مهندسی، تکنولوژی تولید فرآورده های مختلف غذایی ( صنایع شیر و فرآورده های آن، صنایع گوشت و شیلات، غلات و فرآورده های آن، شیرینی و شکلات، صنایع تولید روغن خوراکی ، صنایع قند، کنسرو سازی و غیره)، بسته بندی و کنترل کیفی مواد غذایی و غیره را کسب می نمایند و پس از فراغت از تحصیل می توانند به عنوان مدیر واحد های صنعتی مواد غذایی( مدیر کارخانه، مدیر تولید، مدیر کنترل کیفیت ، مدیر توسعه و تحقیقات)، ،مسئول فنی ، مدیر کنترل کیفیت واحد های صنایع غذایی، کارشناس متخصص در امر طراحی واحد های صنعتی و نیمه صنعتی مواد غذایی،کارشناس متخصص در امر تولید و کنترل کیفیت مواد غذایی(کارشناس کنترل کیفیت، کارشناس تولید، کارشناس توسعه و تحقیقات و غیره) کارشناس نهاد ها و سازمان های دولتی استاندارد و نظارت بر مواد غذایی،کارشناس برای همکاری و کمک در امور آموزشی و تحقیقاتی و غیره، نقش و توانایی خود را ایفا نمایند.

در ضمن فارغ التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی می توانند با استفاده از سرمایه شخصی و یا مشارکت با سرمایه گذار و دریافت تسهیلات بانکی مختص این صنایع نسبت به راه اندازی و تاسیس واحد های تولید مواد غذایی خصوصی اقدام نمایند که در این خصوص، تعدادی از فارغ التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی این دانشگاه اقدام نموده و موفق نیز بوده اند.

 آینده شغلی و بازار کار: (بر روی نشان زرد رنگ  ادامه مطلب در بالای صفحه کلیک نمائید)

در حال حاضر بیش از 15 هزار کارگاه و کارخانه صنایع غذایی بیش از 85% نیاز مواد غذایی کشور را در داخل تولید می کنند. این واحدهای تولیدی پیش از آغاز فعالیت خود، موظف بودند چهار پروانه تأسیس، بهره برداری، مسئول فنی و ساخت را از وزارت بهداشت دریافت کنند. در این میان برای دریافت پروانه مسؤول فنی باید فرد تحصیل کرده ای به عنوان مسؤول فنی معرفی گردد تا پس از تأیید صلاحیت او در یک کمیته قانونی در اداره کل نظارت بر مواد غذایی، پروانه مورد نیاز صادر شود. بر اساس قانون، مسؤول فنی موظف است بر تمام مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع یک کالا نظارت داشته باشد. همچنین تمام واردات باید با نظر مسؤول فنی و تأیید اداره کل نظارت انجام شود. از همین رو فارغ التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی بهترین گزینه برای پذیرش مسئول فنی در وحداهای تولید صنایع غذایی می باشند. از سوی دیگر کشور ایران با رشد جمعیت فزاینده ای روبرو است. جمعیتی که هر یک از افراد آن روزانه به 3000 کالری و 95 گرم مواد پروتئینی نیاز دارد. البته کشور عریرمان به دلیل اقلیم چهار فصل و خاک مناسب می تواند به یاری کارشناسان صنایع غذایی این نیاز را برآورده سازد و حتی به عنوان یک کشور استراتژیک صادر کننده مواد غذایی در جهان مطرح شود. همچنان که در حال حاضر نیز سالانه میلیون ها دلار، اقلام مختلف صنایع غذایی به خارج صادر می شود. در کشوری که باید نیاز به مواد غذایی رابرای بیش از 80 میلیون جمعیت تأمین کرد، صنایع غذایی هیچ وقت در انزوا قرار نخواهد گرفت، برای همین فارغ التحصیل این رشته اگر تخصص و آمادگی کار در کارخانه یا کارگاه را داشته باشد فرصت شغلی مناسبی را به دست خواهد آورد.

از وظایف کارشناس و مهندسین صنایع غذایی می توان به موارد مختلفی از قیبل: اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات،  بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی، یافتن راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی، آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی، کارکردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید، اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقدچربی، انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات،  کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی ، طراحی فرآیند های تولید محصولات غذایی به صورت انبوه، طراحی دستگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی اشاره نمود.